شانل

شانل چگونه بوجود آمد؟

درباره کوکو شانل

اگرچه او در سال 1971 به عنوان کوکو شانل تکرار نشدنی، رام نشدنی و پیچیده درگذشت، اما در سال 1883 با نام گابریل بونهور شانل در شهر کوچک و باستانی سامور فرانسه به دنیا آمد.

هنگامی که مادرش در سال 1895 درگذشت، گابریل دوازده ساله توسط پدر غمگینش که برای کسب درآمد به عنوان دستفروش تلاش می کرد به یتیم خانه سپرده شد. در آنجا بود که زیر نظر راهبه های کاتولیک خیاطی را آموخت. با این حال، نام هنری او و عشق او به مد لباس بالا بعدها به وجود آمد.

نام نمادین "کوکو" در واقع از فعالیت کوتاه او به عنوان یک خواننده گرفته شده است. گابریل به عنوان نوازنده در کلوب های ویشی و مولن، کوکو شد و در حالی که برخی می گفتند این نام از آهنگ هایی که او می خواند گرفته شده است، خود او می گفت که این نسخه کوتاه شده کلمه فرانسوی "Cocotte" به معنای "زن نگه داشته شده" است. .

به عنوان یک مجری، او در معرض لباس های مجلل تر و سبک های لباس غیر معمول بود. بدون شک نیاز به پر زرق و برق بودن روی صحنه او را در معرض لباس های سفت، نشاسته ای و ناراحت کننده ای قرار داد که در اوایل دهه 1900 بسیار مد بودند.

شنل خانه مدی است که در سال 1910 توسط گابریل شنل (که دوستان آن را "کوکو" می نامند) تأسیس شد. شانل با مدهای ساده و زیبا و جذابیت جاودانه خود انقلابی واقعی در دنیای مد ایجاد کرد. او یکی از اولین طراحانی بود که شلوارهای زنانه را معرفی کرد و به طور گسترده ای به عنوان خالق اصلی مد "لباس مشکی کوچک" شناخته می شود. خانم شانل کنترل خلاقانه شرکت طراحی را تا زمان مرگش در سال 1971 حفظ کرد. کارل لاگرفلد در سال 1983 سکان اصلی را به عنوان طراح اصلی بر عهده گرفت.

برند شانل با اولین عطر خود، Chanel N°5، انقلابی مشابه در دنیای عطر ایجاد کرد که برای اولین بار در سال 1921 معرفی شد. Chanel N°5 و بسیاری از قدیمی ترین عطرهای ماندگار خانه توسط Ernest Beaux خلق شده اند. از سال 1978 عطرساز داخلی شانل ژاک پولژ بوده است.

درباره برند شنل و لوگوی آن

لوگوی این برند به صورت دو حرف C طراحی شده که برخی ادعا می‌کنند نشان دهنده نام کوچک آن، کوکو شنل است و برخی دیگر بر این باورند که این دو حرف، مخفف نام کوکو و آرتور کاپل، شریک تجاری او بوده که برای افتتاح اولین فروشگاه بزرگ سرمایه لازم را در اختیار او گذاشت.

جالب است بدانید شعار برند شنل این جمله معروف است: “برای بی‌همتا بودن باید متفاوت باشید” و این شعار در تمام محصولات این برند کاملاً قابل لمس می‌باشد.

معرفی محصولات برند شنل

این برند در سال‌های ابتدای فعالیت خود، انقلاب عظیمی را در عرصه مد و فشن به خصوص برای بانوان ایجاد کرد. در سال‌های بعدی خط تولید شنل گسترش یافت و علاوه بر طراحی لباس، به تولید جواهرات، لوازم آرایشی و بهداشتی، ساعت، عطر و ادکلن و دیگر کالاهای لوکس پرداخت.

برخی از محصولات پرطرفدار این برند عبارتند از:

عطر و ادکلن شنل

در سال ۱۹۲۱ اولین عطر شنل با نام Chanel N5 تولید شده که تولید آن همچنان ادامه دارد و طبق ادعای دولت فرانسه، هر دقیقه دو بطری از این عطر به فروش می‌رسد. علاوه بر آن، انواع عطرهای زنانه و مردانه در غلظت‌های مختلفی با بالاترین کیفیت و بسته‌بندی‌های جذاب و دوست‌داشتنی تولید و در سراسر جهان عرضه می‌شوند.

لوازم آرایشی و بهداشتی شنل

در سال ۱۹۲۴ میلادی خط تولید محصولات آرایشی شنل آغاز به کار کرد و در سال‌های بعدی نیز این برند به تولید محصولات بهداشتی برای مراقبت از پوست روی آورد. تمامی محصولات بهداشتی شنل فاقد الکل و روایح مصنوعی هستند و تاثیرات فوق‌العاده‌ای روی پوست می‌گذارند

کریستین دیور جای شنل را در فرانسه پر می‌کند

وقتی کریستین دیور جای شنل را در فرانسه گرفت، شنل تصمیم گرفت بار دیگر با ورتهایمر مذاکره کند و سرمایه‌اش را پس بگیرد تا بتواند با دیور مقابله کند. این اتفاق افتاد و باعث شد خانه مد شنل بار دیگر به‌عنوان معتبرترین برند مد در فرانسه تأسیس شود.

در سال ۱۹۵۳ کوکو استخدام و همکاری با جواهرساز رابرت گوسن (Robert Goossens) را برای تولید زیورآلات و جواهرات سنگ‌های قیمتی به‌ویژه گردنبندهای بلند با مرواریدهای سیاه و سفید آغاز کرد. پس از آن در سال ۱۹۵۵، کیف‌های چرمی را به بازار عرضه کرد، همان کیف‌های معروفی که بندهای چرمی آنها از لابه‌لای زنجیر فلزی رد شده‌اند. عدد ۲.۵۵ هم امضای همین مدل خاص کیف دستی است که در داخل آن درج می‌شود.

کوکو در ادامه مجموعه‌های کلاسیک را به‌روز کرد و طرح‌هایش را برای مخاطبان امروزی بازسازی کرد. زنانی ثروتمند و سلبریتی‌هایی مانند مریلین مونرو به نمایشگاه او دعوت شدند. کت‌وشلوار شنل که از پارچه تویید محکم تهیه می‌شد، با دامن باریک و ژاکت بدون یقه با دکمه‌های طلایی، جیب‌های رویه و زنجیر طلایی که به سجاف دوخته و از شانه‌ها آویزان می‌شد، نمادی برای نسل جدید بود.

عطر: دیده نشده اما فراموش نشدنی

برخلاف هم‌عصرانش، شانل قدرت رمانتیک عطر و نحوه ارتباط آن با بسیاری از افراد را در سطحی عمیق‌تر از لباس و آرایش درک می‌کرد. او یک بار توضیح داد که عطر "غیر دیده نشدنی، فراموش نشدنی و نهایی ترین اکسسوری مد است"

او به شدت احساس می کرد که عطر ماده ای است که حضور شما را اعلام می کند و پشت سر شما می ماند و حضور و قدرت شما را به همه کسانی که می شناسید یادآوری می کند. و حق با او بود، البته، امروز عطر یک تجارت بزرگ است و بسیاری از مردم یک "رایحه امضا" دارند که اطرافیان آنها فورا آن را تشخیص می دهند.

دهه 1920 شاید مهمترین سال زندگی کوکو شانل بود. در این دهه او لباس مشکی کوچک، کت و شلوار نمادین شانل بدون یقه و البته Chanel No 5 را اختراع کرد که یکی از شناخته شده ترین و محبوب ترین عطرهای تمام دوران است.

ما احساس می کنیم که داستان Chanel No.5 به دلیل اهمیت آن برای شرکت و فرهنگ گسترده تر، باید جدا از تاریخچه عطر Chanel به طور کلی بیان شود.

در اوایل قرن بیستم، مد و عطر هنوز کاملاً از هم جدا بودند. خانه‌های مد لباس تولید می‌کردند و عطرسازان عطر می‌ساختند، و در حالی که پل پوآرت (Couturier Paul Poiret) یکی از اولین کسانی بود که عطری را تولید کرد، این Chanel بود که اولین بار نام خود را روی بطری گذاشت.

در واقع، شنل با شماره 5 نمادین خود، هنجارهای عطری بیش از آن را زیر پا گذاشت. در این مرحله، زنان «محترم» عطرهایی می‌پوشیدند که بوی مشخصی از یک گل منحصر به فرد می‌داد.

رز البته محبوب ترین بود. عطرهای ترکیبی یا آنهایی که بیشتر از رایحه‌های «نژادانه» مانند یاس و مشک استفاده می‌کردند، در حیطه ی زنان و مردان «لخت» بودند. بنابراین وقتی شنل عطرساز Ernest Beaux را به چالش کشید تا عطری بسازد که پیچیده باشد و کسانی که آن را می پوشند بوی زن را به جای گل می دهد، او هنجارهای اجتماعی پذیرفته شده را بر سر آنها تغییر داد.

نتیجه، البته، عطری پیچیده و تازه بود که 80 درصد از مواد طبیعی و مصنوعی، غنی شده با آلدئیدها بود تا به زنانی که زندگی پرمشغله و سلیقه‌ای ظریف دارند، اجازه می‌دهد روز خود را بدون استفاده دوباره و دوباره از بوی خود بگذرانند.

در سال های پس از مرگ کوکو شانل، خانه مد 88 عطر منتشر کرده است که 11 عطر یونیسکس و 18 عطر مردانه است. در میان این تعداد زیاد رایحه، عطرهای شگفت انگیز بسیاری وجود دارد، اما بی شک به یاد ماندنی ترین عطرها Coco، Chance و Bleu de Chanel هستند.

کوکو که در سال 1984 راه اندازی شد به نام خود بنیانگذار نمادین نامگذاری شد و هاله گرم و پیچیده او را حمل می کند. ترکیبی از رایحه های میوه ای، گلی و چوبی آن را به محبوبیت شدید زنانی تبدیل کرده است که ظرافت و تجملات را از رایحه خود می خواهند.

طراح شنل دارای 146 عطر در پایه رایحه ما است. Chanel یک خانه عطر قدیمی است. اولین نسخه در سال 1921 ایجاد شد و جدیدترین آن مربوط به سال 2024 است. عطرهای شانل با همکاری عطرسازان ژاک پولژ ، ارنست بوکس، اولیویه پلگه، هنری رابرت و کریستوفر شلدریک ساخته شدند.

شنل در سال 1924، Pierre Wertheimer Parfums Chanel را برای تولید و فروش عطر و لوازم آرایشی تأسیس کرد. ثابت شد که عطرسازی سودآورترین بخش تجاری شرکت Chanel S.A است.عطرسازی شانل از بدو تأسیس تاکنون چهار عطرساز را به کار گرفته است:

ارنست بوکس (1920-1961)

هنری رابرت (1958-1978)

ژاک پولژ (1978–2015)

اولیویه پولگه (2015–اکنون)